سرخط خبرها

گزارشی از اهدای جوایز بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر: ۹۹۳۰۹
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
گزارشی از اهدای جوایز بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر
آیین اهدای جوایز نهاد‌ها و تشکل‌ها به برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر هم زمان با شب میلاد حضرت علی (ع) برگزار شد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - آیین اهدای جوایز نهاد‌ها و تشکل‌ها به برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر هم زمان با شب میلاد حضرت علی (ع) برگزار شد. در این مراسم شهرداری مشهد برای اولین بار حضور داشت و فیلم‌های برگزیده این سازمان را معرفی کرد. براساس نظر هیئت انتخاب، فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی سینماگر مشهدی در کنار فیلم «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی فر به عنوان آثار برگزیده شهرداری مشهد مورد تجلیل قرار گرفتند.

دعوت از فیلم سازان برای حضور در مشهد

در این مراسم حسین باغ گلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد مقدس درباره انتخاب «بدون قرار قبلی» گفت: این فیلم سینمایی فرصتی است برای تجربه بازگشت به ریشه و اصل. شهرداری مشهد هم بر خودش لازم می‌داند از این اثر ارزشمند قدردانی کند.

او همچنین بیان کرد: من فکر می‌کنم مشهد با ظرفیت معنوی و سرمایه‌های فرهنگی اصیلی که دارد می‌تواند میزبان خوبی برای همه فیلم سازان باشد.

در ادامه این مراسم هادی حجازی فر از همه تشکل‌هایی که به تولید فیلم‌های ایرانی کمک کرده اند، سپاس گزاری و بهروز شعیبی از اینکه توانست در شهر خود مشهد فیلمی بسازد، اظهار خشنودی کرد. همچنین در این بخش به لزوم بازآفرینی الگو‌های هویتی و فرهنگی مشابه آثاری همچون «موقعیت مهدی» و ضرورت پرداختن به سرمایه‌های معنوی مشهد در فیلم «بدون قرار قبلی» تأکید شد.

آثاری که به مشهد می‌پردازند مورد توجه شهرداری هستند

سید ناصر نعمتی رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل شهرداری مشهد درباره انتخاب دو فیلم «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» که از سوی شهرداری مورد تجلیل قرار گرفتند در گفتگو با شهرآرا توضیح داد: بعد از بررسی آثار مختلف، فیلم «بدون قرار قبلی» به دلیل ارائه‌ای که از شهر مشهد، فرهنگ، المان‌ها و موضوعات مرتبط با پایتخت معنوی ایران داشت و «موقعیت مهدی» هم به علت توجه به حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت از سوی شهرداری مشهد مورد توجه قرار گرفت و در بخش تجلی اراده ملی تقدیر شد.

او همچنین بیان کرد: ما برای معرفی مشهدمقدس، از ظرفیت‌ها و برندسازی برای این شهر به ابزار‌های مختلفی توجه می‌کنیم، یکی از این ابزار‌ها مدیوم سینماست. از این رو آثاری که به شهر مشهد و ظرفیت‌های آن بپردازند، مورد توجه این دوره از مدیریت شهری قرار می‌گیرند. همچنین ما می‌خواهیم توجه سینماگرانی که در حوزه‌های متفاوت فعالیت می‌کنند را به ظرفیت‌هایی که در شهر مشهد وجود دارد، جلب کنیم.

به گفته نعمتی توجه فیلم سازان به این شهر و معرفی کردن فرهنگ، آیین ها، نماد‌ها و معنویت ساری و جاری در مشهد، می‌تواند به سینمای ایران کمک و برای پایتخت معنوی ایران، ظرفیت سازی کند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل شهرداری مشهد همچنین تأکید کرد: بعد از این نیز ما حتما به فیلم‌هایی که به این موضوعات توجه بکنند توجه خواهیم کرد و رصد می‌کنیم که کدام سینماگران به ظرفیت‌های مشهد توجه می‌کنند.

او با اشاره به حضور فعالان حوزه فرهنگ و هنر و سینما در هیئت انتخاب شهرداری مشهد تصریح کرد: نوع انتخاب فیلم‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. اینکه ما بتوانیم فضا و چهارچوب معنایی و مفهومی را تعریف کنیم که در آن آثاری که برای نمایش ظرفیت‌های بومی و محلی شهر‌ها و مناطق مختلف ایران تلاش می‌کنند مورد توجه قرار گیرند.

نعمتی با یادآوری صحبت‌های بهروز شعیبی در شب اهدای جوایز تجلی اراده ملی چهلمین دوره جشنواره فیلم نیز گفت: آقای شعیبی ضمن ابراز خرسندی از اینکه به عنوان سینماگر مشهدی توانسته در شهر خودش و برای شهر خودش کاری انجام دهد از بقیه سینماگران که هرکدام از یک نقطه کشور هستند درخواست کرد به اتفاقاتی که در سرزمین خودشان و در آن خطه از کشور رخ می‌دهد توجه کنند و بر اساس آن لوکیشن‌ها و ایده‌های کاری شان را تعریف کنند تا اتفاقات تازه‌ای در سینمای ایران رخ دهد.

بررسی براساس معیار‌های مشخص

حجت احمدی زر، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه خراسان رضوی، که عضو هیئت انتخاب فیلم‌های منتخب شهرداری مشهد بوده هم درباره روند داوری آثار توضیح داد: ما فیلم‌هایی که به مشهد آمده بود را براساس ملاک و معیار‌های مدنظر شهرداری بررسی کردیم. معیار‌ها هم شامل پرداختن به شهر مشهد، حوزه جهاد تبیین و حوزه انقلاب اسلامی یا معرفی الگوی مشخصی در این زمینه بود. یعنی ما تقریبا به سراغ بررسی حوزه فنی و تخصصی آثار نرفتیم، چون به شهرداری هم مرتبط نبود.

احمدی زر درباره علت انتخاب فیلم «موقعیت مهدی» گفت: پرداختن به خانواده و به تصویرکشیدن موقعیت‌های جذاب از آدم‌های جنگ همگی جزو مواردی است که به نگاه شهرداری مشهد نزدیک بود.

او یادآور شد: فیلم «بدون قرار قبلی» هم به خاطر ارائه تصاویری از مشهد، حرم امام رضا (ع) و المان‌های فرهنگی و هنری این شهر و اینکه فردی در جست و جوی هویت به مشهد آمده است انتخاب کردیم. درنهایت از بین آثار موجود، دو فیلم از سوی هیئت انتخاب در بخش تجلی اراده ملی تجلیل شدند.

احیای یک بخش مهم جشنواره فجر

مجید ظریف نیز که همراه حجت احمدی زر و مهدی کلیدری مسئولیت انتخاب آثار برگزیده شهرداری مشهد را برعهده داشته است، درباره حضور شهرداری مشهد در بخش تجلی اراده ملی بیان کرد: تجلی اراده ملی یکی از بخش‌های جشنواره فیلم فجر است که حدود سه سال تعطیل شده بود و بعد از یک دوره تعطیلی، این بخش دوباره در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر آغازبه کار کرد. براین اساس دبیرخانه جشنواره با انتشار فراخوانی از همه سازمان‌ها و نهاد‌های سراسر کشور دعوت کرد تا هیئت انتخاب و داوران را معرفی کنند.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواه را می‌بینند و آثار برگزیده را از منظر مأموریت‌های سازمانی شان انتخاب می‌کنند. شهرداری مشهد هم هیئت انتخاب را معرفی کرد.

ظریف بیان کرد: ما فیلم‌ها را دیدیم و درنهایت به دو فیلم «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» رسیدیم. «موقعیت مهدی» به دلیل پرداخت به زندگی شهید مهدی و حمید باکری و توجه به مسئله شهرداربودن شهیدمهدی باکری که شهردار شهر ارومیه بود، همچنین به سبب این مسئله که شهیدباکری پیش از عملیات بدر که به شهادت رسید، همراه چندین فرمانده دیگر به مشهد و زیارت امام رضا (ع) آمد، و نیز به دلیل پرداخت و قصه خوب فیلم که روایتی دقیق و کامل از این شهید بزرگوار است، «موقعیت مهدی» انتخاب اول شهرداری مشهد در این بخش بود.

او همچنین تصریح کرد: انتخاب بعدی هم «بدون قرار قبلی» به دلیل توجه به قصه‌های شهر مشهد و امام رضا (ع) بود که می‌تواند ایده درجه یکی برای سینمای ایران باشد. البته پیشنهادمان به آقای شعیبی و دیگرفیلم سازان این است که با نگاه عمیق تری به سراغ چنین قصه‌ها و روایت‌هایی بیایند. چون کار بهروز شعیبی می‌توانست روایت بهتری را از مشهد ارائه کند، اما به دلیل توجه به این ماجرا، جزو انتخاب‌های ما بود.

درخشش فیلم هادی حجازی فر

فیلم «بدون قرار قبلی» علاوه بر قرار گرفتن در میان برگزیده‌های شهرداری مشهد به عنوان اثر برتر نهاد‌های دیگری، چون آستان قدس رضوی، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و حوزه اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم جایزه بخش فرزندآوری و تصویر خانواده را به «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی اهدا کرد.

همچنین فیلم «موقعیت مهدی» علاوه بر اینکه از سوی شهرداری مشهد تجلیل شد، به عنوان برگزیده معاونت امور اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و خبرگزاری بین المللی قرآنی ایران (ایکنا) معرفی شد. این فیلم جایزه بهترین فیلم از منظر تصویر بانوی ایرانی اسلامی را هم از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و حوزه اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

تصاویر: امیرحسین غضنفری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->